13 Haziran 2018 Çarşamba

Liste

Kitap Adı: Liste
Özgün Adı: The List
Kitap Yazarı: Patricia Forde
Çeviren: Esma Fethiye Güçlü

Yayınevi: Genç Timaş
Sayfa Sayısı: 368
Baskı Yılı: 2018

Yılın başından beri okuduğum kitapları şöyle bir kontrol ettim ve gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki Liste bu yıl okuduğum en iyi distopyaydı! Kitap elime geçtiğinde genç yetişkin zannetmiştim, sonra arkasını okudum ve çok şaşırdım. O zaman paylaştığım bir hikayede çok iyi bir distopya gibi duruyor demiştim, gerçekten de öyle çıktı!

Dünya'da Erime denen bir küresel felaket olmuş, sanırım buzulların erimesinden bahsediyorlar ama maalesef buna dair daha fazla detay okuyamadık bu kitapta. Bu olaydan sonra da Ark şehri dünya üzerindeki tek güvenli şehir olarak kalmış. Fakat insanlar artık eskisi gibi konuşamıyor. Yalnızca 500 kelime kullanma hakları var. Özgürlük, umut, sevgi gibi soyut kelimeler tamamen yasak. Kendilerine verilen liste dışında bir sözcük söylediklerinde cezalandırılıyorlar, bu sözcükler belirli bir sayıya ulaştığında da şehirden sürgün ediliyorlar.

Letta, insanların konuşabileceği kelimeleri belirleyen Kelime Ustası'nın çırağı. Fakat bir gün ustasının ölüm haberi geliyor ve kendini bir anda yeni Kelime Ustası olarak buluyor. Ve yıllardır yaşadığı bu düzen içerisinde ya yeni kelime ustası olarak başkaldıracak ya da dilin yavaş yavaş yok olup gitmesine göz yumacak.


Konu harika değil mi? Kelime kısıtlama fikrini ilk gördüğümde bayıldım, ne kadar orijinal bir fikir dedim kendi kendime. Cidden düşünsenize, yönetim her vatandaşına kullanabileceği kelimeleri içeren bir liste veriyor. Onlar dışındaki kelimeleri kullanmanız yasak! Bir distopya için daha güzel bir konu göremiyorum :D

Kitabın İngilizce tanıtımında "Fahrenheit 451 ve Seçilmiş Kişi kelimelerin gücü ve sansürün tehlikeleri ile ilgili bu hikayede bir araya geliyor." gibi bir ifade var. Ben iki kitabı da çok severim, o yüzden o kitapları siz de seviyorsanız Liste'yi de tavsiye ederim. O kitapları sevmiyorsanız da tavsiye ederim. Cidden okuyun, çok iyi kitap :D

Şimdi Goodreads'de baktım ve kitap sanırım bir seriye ait değil. Ama sonu çok şey bitmişti, bence kesinlikle devam etmeli. Ayrıca bu kadar güzel bir kitap bulmuşken yapın şunu 3-5 kitaplık bir seri de doya doya okuyalım be kardeşim! :D 

Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 5/5
Çok sevdim ben.

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 5/5
Gayet akıcıydı, çok merakla okudum. 

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Bir sorun yoktu. Kısıtlı kelimelerle konuşma meselesi güzel çevrilmiş bence :D

Orijinal isim (%10): 0/5
Liste!

Güzel kapak (%5): 5/5 
Kapak da gayet iyi, bu kitap da zaten tam puanı hak ediyor bana göre! :D

Final puanı: 5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder