15 Kasım 2017 Çarşamba

Feminist Felsefeye Giriş

Kitap Adı: Feminist Felsefeye Giriş
Özgün Adı: An Introduction to Feminist Philosophy
Kitap Yazarı: Alison Stone
Çeviren: Yonca Cingöz & Bilge Tanrısever

Yayınevi: Otonom Yayıncılık
Sayfa Sayısı: 329
Baskı Yılı: 2016

Hem kişisel bir yaşam görüşü olarak hem de mesleki anlamda feminizmi benimsemeye çalışan biri olarak uzun zamandır bir şeyler okumam gerektiğini düşünüyordum. Sonra bu alanda yükseklisans yapan bir arkadaşımın önerisiyle birkaç kitap alarak artık bu dünyaya adım attım :D

Feminist Felsefeye Giriş, temel seviyede bir ders kitabı olarak düşünülebilir aslında. Kitabın içinde cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsellik, cinsel fark, özcülük, doğum ve feminizm konularının incelendiği başlıklar var. Tüm bu başlıklar içinde bu kavramlara ilişkin tanımlar yapılıyor, bölüm sonlarında bu tanımlar geliştiriliyor, farklı fikirler ve bakış açıları gösterilip çeşitli yönleriyle eleştiriliyor. 

Kitabın başında, "Bu kitap nasıl kullanılır?" bölümünde de kitabın maksimum fayda sağlayacak şekilde nasıl okunmasına dair tavsiyeler de vardı. Örneğin, kitap boyunca ilk kez tanımlanan kavramlar koyu şekilde yazılıyordu. Böylece ilerledikçe kavramı yeniden gördüğünüzde ya da geliştirilerek yeniden tanımlandığında kolayca ilk haline gidebiliyordunuz. 



Dediğim gibi, kitap aslında üniversitelerde belki bir dönem belki bir yıl boyunca işlenebilecek kapasiteye sahip akademik bir kitap. Birçok şey öğrendim ama okurken de çok zorlandım tabii ki. Bunda benim kurgu olmayan kitap okuyamama durumumun da etkisi vardır tabii ki :D 

Feminizme ve aslında temelindeki felsefeye bir giriş yapmış oldum. Tabii ki üzerinde daha onlarca şey okumam gerekiyor ama bu alanda çok temel olarak görülen ve tartışılan kavramlarla ilgili fikir sahibi olmuş oldum. Bu konular ilginizi çekiyorsa iyi bir giriş kitabı olarak tavsiye edebilirim.


Benim her zaman kullandığım puan sistemine bu kitabı oturtacağımı bilemediğim için bu kitabı kullanmayacağım sanırım. Ama çevirinin çok hoşuma gitmediğini söylemeliyim. Kitabı okurken sanki on beş yirmi yıl önce çevrilmiş hissi uyanıyor ama öyle değil. Mevcut literatüre uyum sağlamaya mı çalışmışlar bilemiyorum ama kitap boyunca sıkça gördüğümüz "tahakküm"den daha yeni bir kelime bulmak çok zor değil bence :D 

2 yorum:

  1. Harika. Ben de böyle kitaplar arıyorum bolca. Hem ilgim çok hem de alanımda feminizmle ilişki kurabileceğim bir alan. Teşekkürler öneri için.

    YanıtlaSil
  2. Her kitabın üslubu ve akıcılığı önemlidir. Zaten okutan da üslub ve akıcılıktır. Fenimizm sadece bir kadın hakkı olarak bakmak yerine insan hakkı olarak da bakmak gerekiyor. Geniş bir perspektiften kadınlara yönelik yapılan baskı, zulüm ve duyarsızlıkların tümü onun sadece kadın olmasına yönelik görünse bile, esas olan onun insanlık onurunun korunmasına yönelik olmalıdır.

    YanıtlaSil