27 Ekim 2017 Cuma

Hayvanlara Niçin Bakarız?

Kitap Adı: Hayvanlara Niçin Bakarız?
Özgün Adı: Why Look At Animals?
Kitap Yazarı: John Berger
Çeviren: Cevat Çapan

Yayınevi: Delidolu
Sayfa Sayısı: 136
Baskı Yılı: 2017

Bir süre önce kaybettiğimiz, Görme Biçimleri kitabının da yazarı olan John Berger'in hayvanlara ilişkin sorgulamalarını içeriyor bu kitap. Valla ben mi yanlış anladım bilemiyorum ama ben çok ama çok farklı bir şey bekliyordum. Kitabın adı "Hayvanlara Niçin Bakarız?" olunca ben doğal olarak tarig boyunca insanların hayvanları neden evcilleştirdiğini, bunun sebeplerini, süreçleri falan okuyacağımı düşünmüştüm.

Ama alakası bile yok. Bu aslında John Berger'in odak noktasında bir şekilde hayvanların bulunduğu çeşitli denemelerini, kısa yazılarını -artık her ne derseniz- içeren bir kitap. Bu yazılardan birinin adı da kitaba ismini vermiş. Sanırım benim yanılgım bundan kaynaklıyor. Bu başlıklı yazı bile benim sorduğum sorular için tatmin edici değilken diğer yazılar tamamen alakasızdı.

Dediğim gibi ben, ilkel insanların avlanma için köpeği, ne bileyim seyahat için atı evcilleştirmeye çalışmalarını ve bunların altında yatan sebepleri falan okumayı bekliyordum. Doğrusu burada biraz çeviri kurbanı da olmuş olabilirim. Kitabın Türkçe adındaki "bakmak" kelimesini ben "ilgilenmek, göz kulak olmak" falan şeklinde anlamıştım ama aslında gerçek anlamıyla bakmak, görmek olarak  kullanılmış. Türkçe bazen yetersiz kalabiliyor gerçekten :D



Kitaba çok anlam veremeyince biraz internetteki yorumları da karıştırdım. Onlardan birinde Berger'in "Hayvanlara baktığımızda ne görürüz?" ve "Onlar bize baktığında ne görür?" şeklinde sorgulamalar yaptığından bahsediyordu. 

Sonuç olarak bambaşka bir niyetle alıp bambaşka bir kitap okumuş oldum :D Boyutları oldukça küçük bir kitap, o yüzden Berger okumayı seviyorsanız ya da bu hali ilginizi çektiyse alıp okuyabilirsiniz. Büyük ihtimalle bir saat gibi bir sürede bitirmiş olursunuz.


Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 3/5
Kitap kurgu olmadığı için konusu itibariyle veriyorum puanımı. 

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 3/5
Eh diyelim :D

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 4/5
İlk yazıda zaman ekleriyle ilgili ciddi bir problem vardı, bir anda değişiyordu falan. Ama onun dışında güzeldi. 

Orijinal isim (%10): 4/5
Bunu nasıl puanlasam bilemedim. Çeviri doğru ama ben yanlış anlamışım :D

Güzel kapak (%5): 4/5 
Kapak güzel olmuş. 

Final puanı: 3,2

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder