17 Ocak 2017 Salı

Kusursuzlar

Kitap Adı: Kusursuzlar
Özgün Adı: Only Ever Yours
Kitap Yazarı: Louise O'Neill
Çeviren: Öznur Özkaya
Yayınevi: Yabancı
Sayfa Sayısı: 400
Baskı Yılı: 2017


Kusursuzlar için gerçekten çok heyecanlıydım. Arka kapak yazısı, arka kapağındaki o manken görselleri, kitabın konusu, kapağı her şeyi inanılmaz ilgi çekici. Kitapta yaratılan dünyayı okurken o kadar sevdim ki, yoruma ekleyebilmek için bir sürü not aldım :D

İlk olarak geçmişine bakalım: "Afet" denen bir olay yaşanmış. Buzulların erimesiyle deniz seviyesindeki bir çok ülke sular altında kalmış. Hayatta kalan insanlar da iç kısımlara doğru ilerlemiş ve yükselen sulardan korunmak için "Bölgeler" yeniden biçimlendirilmiş. Buna "Nuh Projesi" deniyor. Tüm bu olayların arkasında kurucu olarak büyük saygı duyulan bir "Baba" var.

Böyle olunca toplumda çok az kadın kalmış ve bu kadınlar da doğurganlık dönemini geçtikleri için insan ırkı tehlikeye girmeye başlamış. Bunun üzerine de genetik mühendisleri insan ırkının hayatta kalabilmesi için yeni kadınlar tasarlamaya zorlanmışlar. Onlara yuva olarak da "Okullar" oluşturulmuş.

Ama toplumda kadına ilişkin korkunç algılar var. Toplumda daha önce istenmeyen kız bebekler toplu olarak imha edilmiş. Kız bebek doğurulmasını engellemek için eczanelerde cinsiyete özel üreme ilaçları dağıtılıyor. Kadınlar eğer başarılı olabilirlerse yalnızca erkek doğurabiliyor, tüm kız çocuklar ancak mühendislerce "üretiliyor".

Kitapta şöyle çok çarpıcı bir alıntı var: "Nihayet beden öğrendi. Kız bebeğin bir istilacı olduğunu, annesinin güzelliğini çalmaktan başka bir işe yaramadığını öğrendi. Kız bebekler tehlikeliydi."



Okulun tek ve nihai amacı bu üretilen kadınları toplumda "Varis" olarak bilinen erkeklere eş olarak hazırlamak. 16 yıl boyunca erkeklere hizmet etmek için, eş ya da cariye olmak için, çocuk yapmak için eğitiliyorlar. Kiloları sürekli kontrol altında tutuluyor, çünkü şişman kadınları hiçbir erkek sevmez :D "Aşırı duygusal kız dürtülerini" yok etmek için rekreasyon seanslarına giriyorlar.

Kızlar arasında ilk 10'da olanlar eş olarak seçilebiliyor. Hatta iyi, köklü bir aileye gitmek için de ilk 5'te olmak gerek. Daha kötüleri eş olmayı hak etmediği için cariye olarak erkeklere hizmet ediyorlar. 

Örneğin bir olay oluyor toplumda. Bir erkek eş olarak seçtiği kadının burnunu kırıyor, başka bir erkekle yakınlaştığını düşündüğü için. Bırakın buna karşı çıkmayı, onaylamakla kalmayıp "ah o erkek çok yakışıklı, keşke bana da vursa" falan diyor kızlar. Çünkü doğdukları dandan itibaren böyle yetiştiriliyorlar. Uyurlarken bilinçaltlarına işlemek için sürekli "Ben uzmanlaşmacıyım, her zaman bana söyleneni yaparım" gibi mesajlar veriyorlar hoparlörlerden.

Böyle sert bir dünya işte. O kadar sert ki, yazar kitap boyunca kadın isimlerini küçük harflerle yazmış. Yalnız erkek isimlerinin baş harfleri büyük yazılıyor. Toplumda kadının yerini gösterebilmek için yazarın böyle bir detay seçmesi harikaydı bence.

Kitabı gerçekten çok beğendim. Kendi türünde değerlendirildiğinde oldukça orijinaldi. Ayrıca şunu da unutmamak lazım: Tek kitapta distopya yazmak bence çok zordur, çünkü bütün dünyayı, her şeyi vermek için tek bir şansınız var. Yazarın başarılı olduğunu düşünüyorum bu konuda.

Sonu da oldukça şaşırtıcıydı. Ben hep bir isyan bekledim, olaylar bir yerde patlayacak diye düşündüm ama yazar kitabı çok farklı bir yere götürdü. Böyle biten bir kitaba da pek rastlayamazsınız bana kalırsa :D 

Bu konuyu okuduğunuzda, kadınlarla ilgili şeylerden dolayı çok rahatsız olmuş olabilirsiniz. Ama bence kitabı güzel kılan bu. Distopya dediğin rahatsız etmelidir, yüzüne yüzüne vurmalıdır insanın! :D

Fuarda bir sürü kişiye bu kitabı sattım, günün sonuna yaklaşırken elimizde hiç kalmamıştı. Umarım kitabı alan herkes benim kadar sever :D

Unutmadan, Yabancı Yayınları bu kitap için çok güzel ve farklı bir sunum hazırlamış. Görünce gerçekten çok şaşırdmıştım, kendilerine çok teşekkür ediyorum.

Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 5/5
Çok çok güzeldi. 

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 5/5
2 günde bitirdim 400 sayfa kitabı :D

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Güzeldi, bir hata görmedim. 

Orijinal isim (%10): 0/5
Ah şu isimler! :D

Güzel kapak (%5): 5/5 
Ben yabancı kapakları hiç sevemedim, bizim kapak çok daha iyi bence. 

Final puanı: 4,5

3 yorum:

  1. Cidden sevmişsiniz kitabı, ben duymamıştım aklımda bulunsun...

    YanıtlaSil
  2. anladığım kadarıyla seri değil galiba.

    YanıtlaSil
  3. Kitap harikaydı, ama beni kanser etti! O son neydi öyle!

    YanıtlaSil