15 Kasım 2015 Pazar

Ölmek İçin On Üç Sebep

Geleceği stop tuşu ile durduramazsınız. Geçmişi geri saramazsınız. Sırrı öğrenmenin tek yolu... play'e basmak.

Kitap Adı: Ölmek İçin On Üç Sebep
Özgün Adı: Thirteen Reasons Why
Kitap Yazarı: Jay Asher
Çeviren: Müge Atalay
Yayınevi: Artemis
Sayfa Sayısı: 302
Baskı Yılı: 2014


Biraz depresyondayım. Bir insanın ölümünü okumak kolay olmuyor. Kitap gerçekten etkileyiciydi, üzüldüm okurken. 

Olay şu: Hannah Baker ölmeden önce onu bu karara getiren şeyleri anlatmak için 7 kaset dolduruyor. Arkalı önlü yüzleriyle 13 kayıt. Ve 13 isim. Ona zarar vermiş, intihara sürüklenmesine bir şekilde katkıda bulunmuş 13 isim. Doğrusu isimlerden biri tam olarak bu sebeple listede değil. Ama bu hikayeyi o da dinlemeli.

Eğer bu 13 kişi, kasetleri posta yoluyla kendi aralarında dolaştırıp dinlemezlerse kasetin kopyalarının herkese dağıtılacağını da söylüyor Hannah. Yani ya dinleyip birini öldürmenin sorumluluğunu alacaksın ve diğerlerinin de almasını sağlayacaksın ya da yaptıklarını herkes öğrenecek.

İntihar konusu benim hep ilgimi çekmiştir. Hatta intihar riski olan/intiharı denemiş kişilerle çalışmak istediğimi falan düşünürdüm. Hayır, bunu yapamam sanırım. Artık ölmek isteyecek kadar kötü şeyler yaşamış insanları dinlemek çok zor olmalı. Ki bu kurgusal bir karakterdi. Bir de gerçeklerini düşünün.

Hannah kitap boyunca bazen gerçekten çok üzücü şeyler söylüyor. İnsanın içi parçalanıyor. Ve okurken şunu düşündüm: Acaba ben de dolaylı olarak bile olsa birinin kendisini öldürmesine sebep oldum mu? Çünkü bu kitapta Hannah'ya direkt olarak zarar vermiş kişiler olduğu gibi yaptığının hiç farkında olmayan insanlar da var.



Biz Hannah'nın kasetlerini Clay ile birlikte dinliyoruz. Çünkü sıra onda. Kasetlerin hepsini dinleyip bir sonraki kişiye postalaması gerekiyor. Clay'in durumu da çok kötüydü, dinlerken çok üzüldü. Ben üzüldüm falan. 

Ama kitap garip bitti. Mesela 13 kişi kasetleri dinledikten sonra ne yaptı? Bilmiyoruz. Birden ortaya Skye diye bir kız çıktı, Clay ile neler olacak? Bilmiyoruz. Yazar insanın içine oturacak şeyler anlatıp kaçmış. Bravo! :D

Kitabı bence okuyun. İntihar eden bir insanın beynine girin. Ama bana kalırsa zaten mutsuzken bir de bu kitabı okuyup iyice çökmeyin. Daha normal zamanlarda okuyun :D

Ben bu kitabı uzun zamandır merak ediyordum. Eren okuyup çok beğenmişti. Fuardan alınca bir takipçim de oku diye çok baskı yaptı, o yüzden iyice meraklandım :D Ben de beğendim. Bu kadar üzücü bir kitap ne kadar beğenilirse o kadar beğendim yani. Kitabı 24 saat içerisinde bitirdim zaten. 

Ne kadar karamsar bir yazı oldu ya :D


Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 5/5
Çok ilginç bir deneyimdi.

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 5/5
Sona gitmek birinin ölmesi demek olsa da akıcıydı.

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Çeviri güzel. Ben baskıyı da beğendim.

Orijinal isim (%10): 3/5
Ben olsam sadece "13 Sebep" derdim ama "Ölmek İçin" demek daha çok sattırır tabii :D

Güzel kapak (%5): 5/5 
Güzel bir kapak. 

Final puanı: 4,8

7 yorum:

  1. Çok duydum ama okumadım bunu. :)

    YanıtlaSil
  2. Dün akşam bitirdim kitabı.. Bu aralar senin önerdiğin kitapları okuyorum :) Bunun içinde ayrıca teşekkürler.. Bende kitabı okurken en çok kime üzüleceğimi bilemedim. Hannah mı ? Clay mı ? Ama şunu söyleyebilirim ki hem okurken hem de bitirdikten sonra insanın kendisini ve çevresini sorgulamasına neden olan güzel bir anlatımı var.. Şimdi sıra Lola ve Komşu Çocuk'da .. Onuda bitirdikten sonra seninle paylaşırım.. Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim önerdiğim kitapları okuman beni çok mutlu etti. Lola ve Komşu Çocuk'u da beğeneceğini düşünüyorum :)

      Sil
    2. Kitapi okuduysan yazabilirmisn lutfen

      Sil
    3. Kirapi okuduysaniz ozetini yazabilirisiniz lutfen yarin sunumun var

      Sil
  3. Kitabını henüz okumadım o yüzden dizisi üzerinden gideceğim. 13 Reason Why dizisi için denebilecek şey; İntiharı düşünen biri barut ise, bu dizi de ateştir. O yüzden intiharı düşünmüyorken bile sizi depresyonik hallere sokan bu diziyi gerçekten kötü bir haldeyken izlememeli veya okumamalı. Dizinin 2.Sezonunda kitapta boşta kalan kısımların doldurulması bekleniyor, bilginize.

    YanıtlaSil
  4. kitabın devamı var mı ya bence olmalı böyle bitemez

    YanıtlaSil