25 Ağustos 2017 Cuma

Sessiz Kalma!

Kitap Adı: Sessiz Kalma!
Özgün Adı: The Hate U Give
Kitap Yazarı: Angie Thomas

Çeviren: Boran Evren

Yayınevi: Yabancı
Sayfa Sayısı: 400
Baskı Yılı: 2017

Yabancı Yayınları, bir yerlerde görüp de okuma listeme attığım kitapları tek tek bulup çeviriyor resmen :D Sessiz Kalma da onlardan biriydi. Epey ilginç bir kitap olduğunu söyleyebilirim.

Öncelikle, okuması zor bir kitap oldu benim için. Çünkü ele aldığı konu, bizim ülkemizde de yaşanıyor ve bunu okumak biraz sinirlendirdi beni. Starr'ın arkadaşı Khalil'in gözlerinin önünde bir polis tarafından öldürülmesiyle başlıyor olaylar. Khalil'in ölmesinin tek sebebi siyahi olması. Ortada hiçbir suç, tehdit edici hiçbir unsur olmamasına rağmen polis tarafından vuruluyor.

Daha sonra olanları tahmin etmek çok da zor değil. Işık hızıyla polisin haklı olduğu fikri yayılıyor ve Khalil hakkında karalama kampanyaları başlatılıyor. Siyahi olduğu için doğal olarak uyuşturucu satıcısı, çete üyesi olduğu falan söyleniyor. Polise küfür ettiği, silah çektiği gibi yalanlar uydurulmaya başlanıyor. Ama bunların hiçbiri gerçek değil. Olay olurken Starr bizzat oradaydı ve gerçeği açığa çıkarabilecek olan da kendisi. Biz de kitap boyunca dava sürecini ve Starr'ın yaşadıklarını okuyoruz.



İşte bunları okumak benim sinirlerimi bozdu. Ve sanırım aynı sebepten kitabın içine girmekte de zorlandım. Kitap hem akıcıydı hem de yavaş okunuyordu. Böyle bir şey nasıl olabiliyor bilmiyorum ama ben okuma sürecimde böyle hissettim :D

Bir de çeviriyle ilgili sıkıntılar yaşadım. Starr ve ailesi Türkçede "arka mahalle/kenar mahalle" olarak tanımlayabileceğim bir ghetto'da yaşıyorlar. Sokaklarda çatışmalar oluyor, uyuşturucu satıcıları kol geziyor, insanlar çok yoksul. Hal böyleyken kullandıkları dil de resmi İngilizceden fazlasıyla uzak ve bolca argo dolu. Ama ben bunların Türkçeye çevriliş şeklini sevemedim. Yani karakterler "be ya" falan diyordu ama bu çok yapay ve kulak tırmalayıcı geldi bana.

Kitapla ilgili ne düşüneceğimden tam olarak emin değilim. Sıradışı olduğunu kesinlikle kabul ediyorum. Daha önce bu konuda yazılmış bir kitap okuduğumu sanmıyorum. Üstelik yazarın kitabını 1955'te öldürülen Emmett isimli çocuğa ve bu zamana kadar yalnızca "siyahi" olduğu için öldürülmüş pek çok insana adamasını da sevdim. Özetle, kitap kesinlikle kötü değildi ama favori de olamadı benim için. 

Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 4/5
Güzeldi.

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 3/5
Bu konuda kafam karışık :D

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 3/5
Çeviri konusunda bahsettim yukarıda. 

Orijinal isim (%10): 1/5
Orijinal ismin çevrilmesi neredeyse imkansız çünkü bir altyapısı var kitapta bahsedilen. O yüzden bir puan vereyim dedim :D

Güzel kapak (%5): 4/5 
Kapak güzel. 

Final puanı: 3,2

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder