25 Ocak 2017 Çarşamba

Vejetaryen

Kitap Adı: Vejetaryen
Özgün Adı: The Vegetarian
Kitap Yazarı: Han Kang
Çeviren: Göksel Türközü
Yayınevi: April
Sayfa Sayısı: 158
Baskı Yılı: 2017


Ben Vejetaryen'i Goodreads'de dolanırken, tamamen tesadüfen keşfemiş ve görür görmez listeme eklemiştim. Hatta daha sonra e-book olarak tabletime de indirmiştim. Ama nedense İngilizce okumaya pek cesaret edemedim, öyle duruyordu. Daha sonra yine tesadüfen, kitabın çevrildiğini ve satışa çıktığını görünce çok bekletmeden aldım.

Doğrusunu söylemek gerekirse kitabı tam olarak anlayamadığımı düşünüyorum. Yazarın mutlaka bir alt metni var ama bunu anlamadım bence. Neden ödül almış mesela onu da anlayamadım :D Man Booker öyle uyduruk ödüllerden de değil, bildiğiniz baba gibi ödül yani :D

Kitap üç bölümden oluşuyor: Vejetaryen, Moğol Lekesi ve Alev Ağacı. Yazar 1997'de "Kadının Meyvesi" isimli bir öykü yazmış. Daha sonra bu öyküden hareketle 2002 ile 2005 arasında üç öykü daha yazmış. Bu üç öykü, kitaptaki üç bölüm işte. Sanırım daha sonra öyküleri biraz modifiye ederek birbirine bağlamış. Zaten kitabın sonunda da "tek tek okunduğunda her biri farklı hikayeler gibi görünse de birleştirildiğinde tamamen farklı, gerçekten anlatmak istediğim hikayeyi oluşturan bir roman" diyor.

Kitapta gayet sıradan bir kadını, memur kocasıyla tekdüze bir hayatı olan Yonğhe'yi anlatıyor. Yonğhe, gördüğü bir rüyadan sonra vejetaryen olmaya karar veriyor ve evdeki her türlü hayvansal gıdayı poşetlere doldurup çöpe atıyor. Gıdalarla da kalmıyor, kocasının deri ayakkabılarını falan da atıyor.


Ancak işler bununla da sınırlı kalmıyor. O rüyadan sonra Yoğnhe'nin kişiliği de değişiyor. İnsanlarla konuşmuyor, cevap vermiyor, saatlerce hareketsiz olarak duruyor, neredeyse hiç uyumuyor. 

İlk hikaye böyle Yonğhe'yi merkeze alarak ilerlerken ikincisinde ablasının kocası, üçüncüsünde ise ablası var merkezde. Hikayeler arasında birkaç yıllık zaman atlamaları da oluyor. Bu arada tabii Yonğhe'nin durumu giderek kötüleşiyor. Sonlara doğru yalnızca eti değil, tamamen yemeyi reddediyor.

İlginç bir kitap olduğunu kesinlikle söylemeliyim. Son bölümde Yoğnhe'de şizofreni belirtileri falan da görüldüğünü düşünüyorum, olaylar farklı bir boyut da kazandı. Ama gerçekten anlaması kolay bir kitap değil bence.

Kitabı okurken Yoğhne için gözümde hep Sense8'te Sun'ı oynayan Bae Doona canlandı. Nedendir bilmem ama bu role çok yakıştırdım kendisini. 

Dediğim gibi, alt metinde neler var, yazarın amacı neydi, bana ne vermeye çalıştı gibi konuları aydınlatmada çok başarılı olamadım kendi adıma. Biraz internette de bakındım ama kafa karışıklığımı giderici bir şeyler bulamadım :D


Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 3/5
Kitabı bitirdiğimde ortalama hissettiğim için ortalama puanlar vereceğim :D

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 3/5
İnce bir kitap olmasına rağmen canım tek oturuşta bitirmek istemedi.  

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Güzeldi.

Orijinal isim (%10): 5/5
Çok da zor değil zaten :D

Güzel kapak (%5): 3/5 
Ben orijinal kapağı daha çok sevmiştim. 

Final puanı: 3,3

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder