30 Kasım 2017 Perşembe

Buğu

Kitap Adı: Buğu
Kitap Yazarı: Nihan Kaya
Yayınevi: İthaki

Sayfa Sayısı: 208
Baskı Yılı: 2017


Buğu beni arka kapağındaki şu yazıyla yakalamıştı: "Roman ve Gerçek başlıklı bölümlerle ilerleyen Buğu, kurgu ilerledikçe romanın gerçeğe, gerçeğin romana, Bakırköy Akıl Hastanesi'ndeki hastaların doktora, doktorların hastalara dönüştüğü, gerçekliğe, psikiyatri bilimine, roman tekniğine dair yerleşik inançlarımızı sorgulayan, anti-psikiyatrik bir anti-roman."

Aynı zamanda Nihan Kaya'nın psikanaliz eğitimi almış olması da kitaba karşı merakımı fazlasıyla arttırdı. Ayrıca dikkat ettiyseniz kapakta da bir Rorschach görseli var. Ben de bir okuyayım dedim böylece :D

Kitaba başladığımda epey şaşırdım çünkü çok karmaşık bir giriş yaptı. Düzensiz, dağınık konuşmalar falan vardı. Daha sonra biraz daha düzeldi benim açımdan. Hatta "Şu sıralar kafam dağınık, bir de bu karmaşayı anlayamayacağım sanırım." diye bile düşündüm. 

Kitap Roman ve Gerçek başlıklı bölümler halinde ilerliyor. Roman kısmında Yasef isimli bir adamın hikayesi anlatılıyor. Başından bir şeyler geçmiş ve akıl hastanesine alınmış. Gerçek kısmında ise Nihan isimli bir karakter var. Tezini yazmak için hastaları gözlemlemeye çalışıyor ve Bakırköy'deki hastaneye giriyor bir şekilde.



O kadar güzel denk geldi ki, kitabı bitirdikten yarım saat falan sonra Nihan Kaya bir canlı yayına katıldı ve Buğu hakkında da biraz konuştu. Yalnızca bu kitapta değil, başka kitaplarında da kendini koyup okuru merakta bırakıyormuş. Ama oradaki karakterin kendisi olduğunu da kabul etmiyor tam olarak. Üst kurmaca dediği bu yöntemi kullanmayı ve böylece okurlarının aklını karıştırmayı sevdiğini söylüyor. Bu kitapta da tam olarak bu tekniği kullanıyor aslında. Gerçekle kurgu arasındaki çizgiyi fazlaca bulanıklaştırıyor, ikisini birbirinin içine katıyor. 

Kitabı tam olarak anlayabildiğimi düşünmüyorum. Ama bir saat kadar Nihan Kaya'yı dinledikten ve diğer kitaplarıyla ilgili yorumlara da biraz göz attıktan sonra, yazarın hiçbir kitabının tam olarak anlaşılamayacağını düşünüyorum zaten. Her okuduğunuzda yeni şeyler fark edecekmişsiniz gibi hissediyorum.

Bu kitaptaki sıradışı tarzından sonra zaten okumaya devam etmek gibi bir niyetim vardı kendisini. Yayında çeşitli konular hakkında söylediği birçok şey de çok hoşuma gittiği için bu niyetim kuvvetlenmiş oldu. Aslında kitapları epey eskiymiş ama uzun bir süredir bulunamıyormuş. Neyse ki İthaki tekrardan basmaya başladı, sanırım çok fazla beklemeyeceğiz :D


Özgün konu ve güzel bir kurgu (%40): 4/5
Söyleyebileceğim en doğru şey "farklı" olmasıydı sanırım :D

Sürükleyici ve akıcı olma (%50): 4/5
Neler olduğunu çözmeye çalışırken okutuyor kendisini. 

Baskı kalitesi (%5): 5/5
Güzeldi.

Güzel kapak (%5): 4/5
Hangi görselin olduğunu bir türlü çözemesem de hoşuma gitti kapak :D

Final puanı: 4,05

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder