3 Eylül 2015 Perşembe

Kayboluş

Kitap Adı: Kayboluş
Özgün Adı: Breakthrough
Kitap Yazarı: Ken Grimwood
Çeviren: Elif Özkaya & Seçil Ersek
Yayınevi: Koridor
Sayfa Sayısı: 333
Baskı Yılı: 1976

Grimwood'dan Sil Baştan'ı okuyup beğenince bu yazarın tüm kitaplarını okumalıyım dedim. Bir süreden beri Kayboluş elimde bekliyordu ben de artık okumaya karar verdim.

Kitap bir epilepsi hastasını anlatıyor. Elizabeth'in önce biraz ergenlik dönemimi okuyorsunuz sonra tamamen yetişkinliğe geçiyor hikaye. Epilepsi tek bir ilaçla değil bir ilaç kombinasyonuyla tedavi edilebiliyor. Sabit bir karışım olmadığı için de her hasta için deneme yanılma yoluyla doğru ilaçlar bulunabiliyor. Elizabeth için de uzun bir süre denenmesine rağmen uygun ilaç tedavisi bulunamıyor.

Sonra doktoru henüz teoride olan ve birtakım riskleri olan alternatif bir tedavi öneriyor. Elizabeth de kabul edince beynine epilepsinin getirdiği elektriksel dengesizliği nörtleyecek bir elektrot yerleştiriliyor. Bu elektrot gerçekten işe yarıyor ve epilepsi nöbetleri son bulunuyor. 

Ama Elizabeth bu tedavinin yanında doktorun yürüttüğü araştırmaya da katılmaya gönüllü oluyor. Doktor beyinde karanlık alan dedikleri yerlere de çok sayıda elektrot yerleştiriyor. Bu elektrotlara elektrik sinyalleri göndererek beynin daha önce keşfedilmemiş bölümlerinde bir şeyler yakalamayı hedefliyorlar. 12. elektrot uyarıldığında Elizabeth bir anı parçası görüyor. Ama bu kendi anısı değil. Böylece Elizabeth, bu elektrot sayesinde başka birinin zihnine girebildiğini keşfediyor.


Nasıl ama, çok heyecanlı değil mi? :D Başkasının zihnine girme, onun gözlerinden dünyayı görebilme konusu oldukça ilgimi çekti. Biraz Göçebe'yi hatırladım ve özledim :D Göçebe'yi de tekrar okumam lazım. Neyse, Elizabeth diğer kadının zihnindeyken ona bir tür epilepsi krizi yaşatıyor. Böylece yazar da müthiş bir sorgulama yapmış: Ya her epilepsi hastasında durum böyleyse? Hastalaeın zihinlerinde başka biri dolaştığı için elektriksel bozulmalar oluyorsa? Bayılıyorum şöyle teorilere :D 

Kitabı okumak oldukça keyifliydi. Hele bir son yaptı ki "böyle kitap mı bitirilir!" diye isyan ettirdi :D Sanki bir serinin ilk kitabıymış gibi bitti. Aslında bitmedi, her şey yeni başladı. Ama maalesef okuyabilecek bir devam kitabımız yok :D

Son olarak çok hoşuma giden bir alıntı yapmak istiyorum:

"Tavşanlar tehlikeyle karşılaştıklarında 'donup' kalarak kendilerini görünmez hatta ölmüş gibi göstermeye çalışır, biz de aynı nedenden ötürü bayılıyor olabiliriz. Belki biz de kendi kanımızı akarken görünce bayıldığımızda kan basıncının aniden düşmesi kanamanın azalmasına yardımcı bile olabilir."

Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 5/5
Hem epilepsiyi hem de bu farklı zihinde olma olayını okumak çok güzeldi. 

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 5/5
Çok akıcı bir kitaptı.

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 4/5
Çevrilmeyen Fransızca diyaloglar vardı bir bölümde. Neden çevrilmemiş anlamadım. Daha sonra gelen İspanyolca konuşmalar parantez içinde çevrilmişti halbuki. 

Orijinal isim (%10): 0/5
Koridor'dan ümidimi kestim ben artık :D 

Güzel kapak (%5): 3/5 
Ortalama bir kapak.  

Final puanı: 4.35




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder