12 Mayıs 2015 Salı

Amatörler

Kitap Adı: Amatörler
Özgün Adı: Amateurs

Kitap Yazarı: Marcus Sakey
Çeviren: Seçil Ersek
Yayınevi: Koridor
Sayfa Sayısı: 400
Baskı Yılı: 2014


Şöyle düşünün.
Bir cinayetle suçlanıyorsunuz ve şüpheli dört kişisen birisiniz.
Önünüzdeki seçenekler:
Ya susacaksınız.
Ya suçluyu ele vereceksiniz.
Ya da hepiniz aynı hikayeyi anlatacaksınız.

Nasıl? Heyecanlandınız di mi? Ama üzgünüm, kitapta böyle bir şey olmuyor. Koridor ne güzel orijinal adı kullanmış diye sevinirken (ki neredeyse hiç yapmaz bunu :D) şimdi de arka kapak vakası çıktı. Arka kapakta oyun teorisi falan filan var ama kitapta bunu göremiyoruz. Tamam arka planda birkaç kez adı geçiyor ama üstte bahsedildiği haliyle kesinlikle yok.

Kapağın neresinden tutsam hiç bilmiyorum. Çünkü kitabın 150. sayfasına geldiğinizde öğrendiğiniz cinayeti laaaap diye arka kapağa yazmışlar. Şaka mı bu? Bütün olayı başlatan noktayı, nasıl arka kapağa yazarsınız? Üstelik kitapla alakası olmayan şeylerin içine? 

Ben aslında bu kitabı uzuun zaman önce aldım, düşündüm ne zaman diye ama bulamadım :D Bir ara da bu kitapla ilgili birinin yorumunu okumuştum. Hiç beğenmediğini falan söylemiş, hatta o da arka kapakla ilgiliydi galiba. O yüzden çok ön yargılıydım kitaba, baya okumaktan korkuyordum :D



Ama iyi ki okumuşum, kitabı beğendim. Kitap inanılmaz akıcı, bir oturuşta rahat 200 sayfa okutuyor. Konu da güzel, aksiyon hiç düşmedi. Güzel kitap yani, arka kapak saçmalığına takılmayın :D Kitabı beğendim ama kitabın başında tam 3 sayfa övgü cümleleri var. Bu kadar da değil yani, abartmayın :D

Kitapta bir oyun teorisidir gidiyor. Ben de oturdum sizin için araştırdım. Aslında daha önce derste duyduğumu hatırlıyorum ama ne olduğunu hatırlayamadım. Sanırım o dersi dinlememişim :D

Oyun Teorisi, belirli bir hedefe yönelik karar verme gücüne sahip birimlerden oluşan sistemleri incelemekte kullanılan matematiksel bir yöntemdir. (Şunun sonuna metin içi kaynak koymamak için zor tuttum kendimi :D) Yani, bireyin başarısı diğerlerinin seçimine bağlıysa böyle durumlarda olası davranışların matematiksel olarak hesabı. Başlangıçta ekonomide falan ortaya çıkmış, sonra diğer bilim dallarına da geçmiş, sonra filmlere konu olmuş. Survivor gibi yarışmalarda bile gözlenebileceği söyleniyor. 

Aslında tam da üstte anlatılan şey. Keşke kitapta bu oyun oynansaydı, süper olurdu. Çünkü ben arka kapağı okuyunca (ah o arka kapak) baya dört kişinin sorgulandığını, böyle seçimler yapmak zorunda kaldıklarını düşünmüştüm.

Konudan çok bahsetmek istemiyorum, spoilerın babası var zaten :D Ama olayın etrafında döndüğü dört kişiden de arka kapakta bahsedilmiş. İnanılmaz sıradan dört insan, sonra hayatları çılgına dönüyor.

Son olarak, bu aralar ne kadar hızlı kitap bitirdiğimi fark ettiniz mi? Alkış bana :D

Özgün konu ve kurgu (%35): 4/5
Konu baya ilginçti aslında, güzeldi yani :D

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 5/5 
Koridor'dan çıkan ve sürükleyici olmayan 3 tane falan kitap okudum herhalde şu ana kadar

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Ya kültürel uyarlamalara bayılıyorum. "Ne bokuma öğrendim bunu." gibi bir cümle vardı, acayip bayıldım :D

Orijinal isim (%10): 5/5
Gözlerimi yaşarttın Koridor :D

Güzel kapak (%5): 0/5 
Şu arka kapak bombalarının puanını nereden kırsam diye düşünüyordum, buradan kırıcam :D Aslında ön kapak güzel, onu sevdim.

Final puanı: 4,4




1 yorum:

  1. Bu kitabı bende çok merak ediyordum. Okuma listeme aldım sayende :)

    YanıtlaSil