11 Kasım 2018 Pazar

1984

Kitap Adı: 1984
Özgün Adı: Nineteen Eighty-Four
Kitap Yazarı: George Orwell
Çeviren: Celal Üster

Yayınevi: Can Yayınları
Sayfa Sayısı: 352
Baskı Yılı: 2014

Distopya okumaya aşık biri olarak 1984'ü yeni okumuş olmam herkese çok şaşırtıcı gelecektir muhtemelen :D Çünkü kendisi distopyanın babası falan yani. Ben de uzun zamandır çok merak ediyor ve okumak istiyordum aslında. Ama ağır gelecek, okurken çok sıkılacağım falan diye de çekiniyordum. Neyse ki öyle olmadı, kurguya bayıldım ve bu kadar sert olmasından çok etkilendim.

Kitabımız Winston Smith etrafında dönüyor. Kendisi Büyük Birader yönetimi için çalışan bir memur. Belki sıradan biri ama yaptığı iş beni tek kelimeyle büyüledi. Winston'ın işi sürekli olarak geçmişi yeniden yazmak. Gazete haberleri, kitaplar, şiirler... Her şey tekrar yazılıyor. Çünkü hiçbir şey Büyük Birader'in söylediklerine aykırı olamaz ve Büyük Birader asla yanılmaz.

Mesela Büyük Birader'in bir yıl içinde 10 milyon ton mahsül elde edileceğini söylediğini düşünün. Ama yıl sonunda görüyoruz ki bu aslında 7 tonda kalmış. O zaman Winston'ın eline bu ifadenin geçtiği gazete haberi geliyor. Winston o haberi yeniden yazıyor ve eskisini imha ediyor. Hatta haberi, örneğin 5 ton olarak düzelttiğini, böylece Büyük Biraderin öngörüsünün de üstüne çıkıldığını göstermiş oluyor. 


Aklınıza gelebilecek her türlü yazılı kaynak bu şekilde sürekli revize ediliyor ve bu sayede Büyük Birader'in söylediği her şey gerçek çıkıyor. Bu da onun ne kadar ileri görüşlü, ne kadar harika bir lider olduğunu gösteriyor ve vatandaşların ona olan bağlılığını arttırıyor.

Bu olayı gerçekten çok sevdim. Düşünsenize, geçmiş sürekli mevcut hükümetin çıkarları doğrultusunda yeniden yazılıyor. Bir süre sonra gerçek geçmişe dair elinizde hiçbir şey kalmıyor. Yönetim, bütün geçmişi, bütün tarihi kendi tekeline alıyor.

Bir de dili değiştirenler var. Artık Eski Söylem denen bildiğimiz İngilizce konuşmak yasak. Yeni Söylem'de vatandaşların kullanabileceği tüm isimler, sıfatlar, fiiller her şey belirlenmiş. Özgürlük, hak gibi kelimeler dilden tamamen çıkarılmış. Ve gün geçtikçe dil güncellenerek daha az kelimeye izin veriliyor. Distopyalarda dile müdahale beni kendine hayran bırakıyor gerçekten :D

Biraz böyle kitapta çok sevdiğim detaylardan bahsettim ama konusunu anlatmaya çalışmayacağım. Koskoca 1984'ün dünyasını amatörce anlatıp batırmak istemiyorum :D Mutlaka ama mutlaka okumalısınız bu kitabı diyor ve gidiyorum :D Aslında çok güzel alıntılarım da vardı ama onu başka bir gönderide paylaşırım, bu yazı çok uzun oldu :D 

Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 5/5
1984'e puan vermek benim haddime değil ama olsun :D

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 5/5
Bu kısım beni çok mutlu etti. Ağır geleceğini düşünüyordum ama gerçekten merakla okudum. 

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Bir sorun görmedim. 

Orijinal isim (%10): 5/5
E zaten :D

Güzel kapak (%5): 5/5 
Kapaktaki o farelerin bile bir anlamı var!

Final puanı: 5

4 yorum:

  1. Okuyalı epey olmuş. Kitabı hatırlattığın için sağol.

    YanıtlaSil
  2. Selam.
    Kesinlikle çok iyi Distopya kitaplardan....
    Ve o döneme göre çok iyi yazılmış. İlgi ile okumuştum bende.
    İyi akşamlar

    YanıtlaSil
  3. Okunan serüvenimde izler bırakan kitaplardan biridir 1984.

    YanıtlaSil
  4. Benim de başlamak üzere olduğum kitap....

    YanıtlaSil